Wow! Creative - Petra Drogt
Concept en Ontwerp - Campagne #ikhebjenodig #depressie

Zorg en Zekerheid / Concept en Campagne #ikhebjenodig

Concept en Ontwerp - Campagne #ikhebjenodig #depressie

Concept en Ontwerp - Campagne #ikhebjenodig #depressie

Ik ben heel trots op deze #ikhebjenodig campagne, waarvan ik het concept, de naam, het logo, de huisstijl, de stemmingstaal en alle visuele uitingen heb bedacht en ontworpen. Dit om het onderwerp ‘Depressie’ bespreekbaar en herkenbaar te maken.

“Als iedereen de kernsignalen van depressie zou kennen en deze met elkaar zou bespreken, kunnen we elkaar enorm helpen. Daarom trainen we sportleraren, pastoraalwerkers en andere sleutelfiguren in de wijk en wijzen we potentiële patiënten op de symptomen. Door erover te praten en hulp te zoeken, kunnen we voorkomen dat klachten steeds erger worden.”

Brigitte van Oosten, huisarts bij Duizendblad

Hoe voel je je vandaag?

Hoe voel je je vandaag?

Deze vraag staat centraal in de campagne.

Moodboard - visueel concept

Moodboard - visueel concept

Voor deze campagne ben ik gestart met onderzoeken wat depressie inhoudt en heb ik 3 moodboards gemaakt in verschillende kleurstellingen en beeldgebruik om het concept voor de klant duidelijk te visualiseren. Dit is het moodboard geworden wat de voorkeur van de klant heeft.

Billboard design

Billboard design

Symptomen en hulp kaarten

Symptomen en hulp kaarten

Het doel: symptomen van sombere gevoelens leren herkennen en het gesprek met elkaar durven aangaan. Leer zelf meer over depressie en help een ander. Schrijf een kaart of stuur een whatsappje met de vraag ‘Hoe voel je je vandaag'?’

Stemmingstaal #ikhebjenodig

Stemmingstaal #ikhebjenodig

Voor de campagne heb ik een stemmingstaal ontwikkeld zodat je iemand kan vragen aan de hand van weerbericht illustraties hoe het gaat. Het is een laagdrempelige manier om in gesprek te gaan. Waarom niet een diepere laag aan het ‘weerbericht’ geven? Mensen praten makkelijk over het weer ‘goh lekker weertje vandaag’, ‘brrr koud zeg’ of ‘pfff wat een regen’. Met dit hulpmiddel is het mooi om een gesprek aan te gaan over iemands gevoel en daarbij signalen op te pikken of iemand je hulp nodig heeft.

Plafondhangers, kaarten en stoepbord

Plafondhangers, kaarten en stoepbord

Op 12 oktober wordt in winkelcentrum Westwijk aan bewoners uit Amstelveen op een feestelijke en ludieke wijze de #ikhebjenodig campagne gelanceerd. Het doel: symptomen van sombere gevoelens leren herkennen en het gesprek met elkaar durven aangaan.

Shirt design

Shirt design